Výchovný ústav a středisko výchovné péče, Pšov 1 (také zkráceně VÚ a SVP Pšov) je školské zařízení pro výkon předběžného opatření, ústavní výchovy a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče.
Kapacita zařízení je 6 výchovných skupin po 8 lůžkách, konkrétně 40 lůžek pro potřeby výchovného ústavu a 8 lůžek v oddělení SVP.
Výchovný ústav byl zřízen jako samostatný právní subjekt k 01.01.1994 zřizovací listinou č. j. 24 081/93-26 ze dne 10.12.1993.
Základním dokumentem zařízení je Vnitřní řád, ve kterém jsou stanoveny zásady společného soužití dětí a pracovníků ústavu. Dokument byl sestaven s ohledem na platnou legislativu a také s ohledem na výchovné poslání našeho zařízení.
V čele ústavu stojí ředitel, který je jmenován a odvoláván ministrem MŠMT. Ředitel je statutárním zástupcem organizace, je oprávněn činit všechny úkony, které se organizace týkají, a v plném rozsahu jedná jejím jménem. Ředitel rovněž jmenuje do funkce všechny vedoucí jednotlivých útvarů vymezených organizačním řádem.
Naše zařízení je obecně uznávanou autoritou na poli práce s dětmi se závažnou poruchou chování. Historicky bylo naše zařízení tím místem, kam byly umisťovány děti z celé republiky z důvodu, že v jiných zařízeních s nimi nebylo možné dále pracovat. U nás nejenom, že jsme jejich problémové chování zvládali, ale rovněž se nám dařilo pracovat s nimi tak, aby u nich docházelo ke zvyšování kvality různých oblastí jejich života a aby se dařilo tyto děti zpátky úspěšně integrovat do běžné společnosti. Naší primární specializací byli chlapci ve věku od 15 do 18 let se závažnou antisociální poruchou chování.
Jsme jedním z posledních zařízení v České republice, které disponuje pracovně výchovnou skupinou. Ta je určena chlapcům ve výchovném ústavu, kteří již mají splněnou povinnou školní docházku a z různých důvodu se již nechtějí dále vzdělávat v rámci středního vzdělávání. Abychom tyto chlapce úspěšně připravili na vstup do společnosti, snažíme se o jejich maximální možnou rekvalifikaci tak, aby získali vysokou uplatnitelnost na trhu práce. V rámci pracovně výchovné skupiny mají chlapci navíc možnost účastnit se placených prací a začít si vydělávat vlastní prostředky.
Většina výchovných ústavů má zřízené vlastní učiliště a střední školy. My umístěným chlapcům umožňujeme studium na běžných civilních školách tak, aby měli co možná nejrovnější podmínky s dětmi v rodinách. Naším cílem je chlapce co nejvíce vracet do přirozeného prostředí.
Jako jedno z mála zařízení disponujeme výchovně léčebným programem, který se orientuje na terapeutické služby pro chlapce vykazující rizikové závislostní chování. V rámci terapeutické komunity realizujeme několikaměsíční konzistentní terapeutický program, jehož cílem je pomoci dětem získat zdravý náhled na rizikové závislostní chování, vést je k porozumění sobě samému a vypořádat se s vlastní závislostí.
Přestože jsme nebyli primárně zřízeni jako ústav pro děti – cizince, rozhodli jsme se vyjít vstříc zvýšené poptávce společnosti po tomto typu služby a již několik let získáváme zkušenosti v této oblasti. Vzhledem k tomu, že máme bohaté zkušenosti s prací s rizikovou mládeží, domníváme se, že pouhá jiná národnost nedělá z těchto dětí – cizinců natolik odlišné děti, abychom jim nemohli nabídnout své služby. Máme zkušenosti jak s dětmi z Ukrajiny, tak s dětmi z dálného východu, například z Afgánistánu nebo Sýrie.
Dlouhodobě se nám jeví, že naše filosofie práce není zcela běžná a pomáhá nám dosahovat velmi dobrých výsledků při práci s dětmi a jejich rodinami. Z toho důvodu se snažíme v rámci činnosti Střediska výchovné péče poskytovat naše služby co nejširší části společnosti, od samotných dětí a rodin, po základní a střední školy v širokém okolí a pro OSPODy, neziskové organizace apod. Snažíme se, aby nás okolí vnímalo jako důvěrného partnera, na kterého se mohou v případě obtíží kdykoliv obrátit.
Výchovný ústav a středisko výchovné péče, Pšov
Pšov 1, Podbořany 441 01
Česká republika
+420 415 214 615
Pondělí – Pátek 8:00 – 15:00
Všechny kontakty
„Filosofie výchovy a mých přístupů vyplývá z mé životní filosofie. Ta je založena na principu lidi nesoudit, nabízet pomoc lidem, kteří ji potřebují a chtějí přijmout a být dětem mužským vzorem. Vycházím z předpokladu rovnosti mezi lidmi a to mi přináší mnohé pedagogické úspěchy.“
PhDr. Sáva Arabadžiev